Search

Četiri razloga zašto je šivenje dobro za mentalno zdravlje?

Pročitajte specijalni tekst beogradske psihioterapeutkinje Elene Vojinović za naš blog


Svetski dan mentalnog zdravlja, 10. oktobar, obeleželi smo prethodne godine u vreme pandemijskih mera. Mere socijalne distance i izolacije imale su ozbiljne negativne efekte po društvo, a među njima je i mentalno zdravlje mnogih naših sugrađana. Oni najugroženiji iz vremena pre pandemije, sada se nalaze u prilično teškom stanju i mole za pomoć.


I sama sam imala više momenata preispitivanja i trenutaka kada i meni kao psihoterapeutkinji nije bilo lako. Razmišljala sam i pokušala da se setim najinovativnijih načina da i sebi i drugima ovo teško vreme učinim lakšim. Istražujući tako kroz razne studije i arhivu, setila sam se šivenja. Moja majka, Nadica, stalno je kod kuće šila i donekle je to prenela na mene. Pronašla sam i studije koje potvrđuju pozitivne efekte šivenja po mentalno zdravlje, te sam probala i sama.


Imalo je efekta i uskoro sam počela da to prepuručujem i svojim prijateljicama i ženama koje su mi se obratile za pomoć. Sada, pola godine nakon ovog mog eksperimenta, mogu da vam preporučim šivenje iz čak četiri razloga.



1.Odahnućete od pametnih uređaja

Koliko god telefoni, televizori i računari bili važan deo naše svakodnevnice u dobu kada se sve digitalizuje, oni sa sobom i nose rizike. Razmislite koliko vremena dnevno provedete uz neki od ova tri uređaja, a i koliko uz sva tri u isto vreme. Kada sedite na kauču i radite sa laptopom, dok se u pozadini čuje televizor, a pored vas vam stižu obaveštenja sa moblinog telefona, može delovati kao vešto multitaskovanje. Međutim, tako izlažete svoja čula ogromnom pritisku koji vas može „otupeti“.


Zbog ovoga se često kod kuće možete osećati mentalno umorno i nesposobno da se fokusirate kada čitate neki duži tekst ili gledate neki duži i manje zabavni video snimak. Nepregledno listanje sadržaja na društvenim mrežama, poput Instagrama ili Fejsbuka, deluje vrlo malo zahtevno, ali vam dugoročno remeti osetljivost čula i koncentraciju.


Da biste izbegli da vam se desi ovaj mentalni zamor, vrlo jednostavan način da odaljite pogled od ekrana je da šijete. Ukoliko imate kućnu mašinu, to će biti dovoljno da opustite mozak i čula. Umesto da listate neprekidne nizove sadržaja na društvenim mrežama, usmerite svoju energiju na nešto svrsisohdno. Prepravite majicu, suzite suknju, zašijte pantalone ili napravite jastučnicu. Imaćete osećaj da ste nešto postigli i svoje slobodno vreme proveli smisleno.


2. Omogućavate malo vremena za sebe

Bilo da imate porodicu ili živite sami, društvene mreže su nas učinile prividno povezanim sa svima. Stalno ste izloženi sadržajima o tome čime se ostali ljudi bave i šta rade, a da u stvari sem spoljne slike ne znate da li je to i stvarno tako. Listanjem društvenih mreža svoju pažnju usmeravate na druge, a ne na sebe. Ukoliko imate i porodicu, ona će vam po prirodi takođe tražiti pažnje. Sigurno se nekada osećate kao da sebi posvećujete najmanje vremena.


Kada sednete da šijete, privremeno se izolujete od ostalih ljudi. Koncentracija i posvećenost tokom obavljanja ovog posla će vam skrenuti misli i omogućiti da malo razmislite i o sebi. Osim toga, šivenjem sebi dajete i oduška. Ono vam daje mogućnost da radite nešto kvalitetno što volite ili što ćete zavoleti, a i malo sebe usrećujete, umesto da stalno usrećujete samo druge. Važno je i korisno kada sebi periodično date oduška, a šivenje je odličan način za to.


3. Postićićete nešto

Kada završite zadatak koji ste sebi zacrtali, osećate se dobro jer ste postigli nešto. Kada držite u ruci ili čak nosite nešto što ste sami napravili, od samog početka, to je prilično ispunjavajuće. Osećaj postignuća je višestruko vredan za naše samopouzdanje.


U ovom slučaju ne radi se samo o završavanju određenog posla ili precrtavanju još jedne stavke na spisku obaveza. Kada radite na nečemu novom, poput šivenja odeće, stičete nove veštine. Napredujete. Razvijate sposobnost da efikasno rešavate probleme i oslobađate svoju kreativnost.


Šivenje vam daje mnoštvo razloga da se osećate ponosnim na sebe i da sebe više cenite.


4. Smanjuje stres

Prošla godina je bila naročito stresna za mene, a verujem i za mnoge od vas. Protiv toga sam se borila na više načina, a jedan od njih je bilo i šivenje. Tokom različitih momenata mi je bilo prilično teško, gubila sam motivaciju za bilo kakav rad, a ustajanje iz kreveta je delovalo sve teže i teže. Bio mi je potreban, kao i svima, neki vrlo jednostavan „izduvni ventil“. Šivenje se pokazalo kao najefikasnije u tome.


Mašina za šivenje se pokazala kao odlična da mi skrene misli i da me u teškim situacijama smiri. Nekada sam za to koristila neke lakše radnje na mašini, a nekada sam pribor za šivenje koristila za komplikovanije predmete. Umesto da se nerviram, energiju sam usmerila da se koncetrišem u prepravljanju haljine, što sam nedeljama odlagala.


Druženje ume da bude najlakši i efikasni izduvni ventil za svakoga, ali kada nije bilo moguće uživo, od koristi su bila i mašina i internet. Pomoću mašine za šivenje sam upoznala druge žene koje se šivenjem bave iz hobija, a sa par njih sam i danas u kontaktu. U pitanju je pristojan i vredan svet, iz različitih profesija, ali sam istom željom da vreme provede kvalitetno.


Šivenje je nešto što će mi iz prethodne stresne godine ostati kao pozitivno nasleđe. Iako sam ga slučajno otkrila tražeći način da se relaksiram i da preporučim nešto svom okruženju, ostalo mi je kao trajna navika. Kao neko kome je borba za mentalno zdravlje profesija, tvrdim da vam mašina za šivenje može biti saveznik u toj važnoj borbi.


49 views0 comments

Recent Posts

See All